Zmiany w Google Ad Grants

Z dniem 1 stycznia 2018 r. weszły w życie nowe zasady dotyczące kampanii Google Ad Grants dla organizacji pozarządowych. Jak informuje Google, wprowadzone aktualizacje mają na celu zwiększenie przejrzystości i podniesienie standardów jakości bezpłatnych dotacji reklamowych. Organizacje non-profit muszą przygotować się zatem na rewolucje.

Jedną z ważniejszych zmian, które weszły w życie jest wymóg według, którego kampania w każdym miesiącu musi osiągnąć współczynnik klikalności (CTR) na poziomie co najmniej 5%. To duże wyzwanie dla organizacji. Większość kampanii posiada obecnie niższy współczynnik, oscylujący od ok. 1,5-4. Dzięki tej zmianie z pewnością zyska jakość kampanii w ramach Google Ad Grants. Niestety, wiele NGO uczestniczących w programie, aby osiągnąć zakładane 5%  będzie musiała korzystać z pomocy specjalistów lub usługi AdWords Express, która automatycznie zarządza kontem. Ponadto kolejną nowością jest wprowadzenie zakazanych słów kluczowych. W praktyce nie będzie można reklamować się na słowa brandowe inne niż własny brand, a zatem wyświetlanie się na frazy konkurencji nie będzie możliwe.

Zakazane w Ad Grants będą frazy:

  • określające markę, której organizacja nie jest właścicielem np. YouTube, Google, a także nazwy innych organizacji lub tytuły pism;
  • pojedyncze słowa (z pominięciem słów określających markę organizacji, popularnych nazw problemów zdrowotnych);
  • zbyt ogólne słowa kluczowe. Za takie Google uznaje: „bezpłatne filmy”, „książki elektroniczne”, „wiadomości dnia”, „prosta yoga”, „gry do pobrania”, „oferta pracy”, jak również: nazw miejsc oraz wydarzeń historycznych, a także związane z historią imiona i nazwiska;
  • słowa kluczowe o niskim wyniku jakości, czyli wynoszącym dwa lub mniej.

Co jeszcze się zmieni?

Zmiany zaszły także w strukturze kont kampanii Google Ad Grants. Według nowych zasad wszystkie konta muszą mieć ustawione kierowanie geograficzne, aby reklamy wyświetlały się w rejonach objętych działalnością danej organizacji non-profit;

Ponadto wszystkie konta używane w programie Ad Grants muszą mieć:

  • co najmniej dwie aktywne grupy reklam w danej kampanii, a każda grupa musi zawierać zestaw zbliżonych do siebie słów kluczowych oraz dwa aktywne teksty reklam;
  • co najmniej dwa rozszerzenia reklam z linkami do podstron.

Nowością stały się także obowiązkowe ankiety. Uczestnicy programu otrzymują od Google ankiety, a ich wypełnienie jest warunkiem udziału w programie.  Aby otrzymywać powiadomienia należy sprawdzić w ustawieniach usługi, czy adres e-mail do powiadomień może otrzymywać e-maile z AdWords. Jeśli nie wypełnisz ankiety na czas i Twoje konto zostanie zlikwidowane, prześlij uzupełnioną ankietę po terminie. Spowoduje to rozpoczęcie procedury przywrócenia konta, która potrwa do 10 dni roboczych. 

Zmienia się także stawka w strategii maksymalizacji liczby konwersji. W ramach przypomnienia: to strategia inteligentnego określania stawek w AdWords, która automatycznie ustala stawki tak, aby pomóc organizacji uzyskać jak najwięcej konwersji dla kampanii w ramach określonego budżetu. Korzysta ona z zaawansowanych systemów uczących się, by automatycznie optymalizować stawki za pomocą funkcji, która ustala stawki w czasie aukcji. Pozwala to na dopasowanie ich do każdej aukcji z osobna. Dobra wiadomość związana z tą zmianą: CPC na poziomie 2 $ przestanie obowiązywać przy korzystaniu z tej opcji.

Konta naruszające zasady lub niezgodne z wymogami programu są automatycznie zawieszane bez ostrzeżenia. Można je przywrócić pod warunkiem, że zostaną poprawione i będą spełniać warunki programu.

Organizacjom z kontami AdWords, którym nie uda się spełnić wszystkich nowych wymogów w interfejsie usługi będą pojawiać się alerty wraz z materiałami pomocniczymi. Kampanie wstrzymane z uwagi na niedopełnienie nowych warunków można także przywrócić przy wcześniejszym dostosowaniu kont do wytycznych regulaminu Google Ad Grants.

Author: Aleksandra Lutkiewicz