Instagram – ukryty potencjał potężnego medium

Facebook kupił Instagram’a w 2012 roku, gdy ten liczył “raptem” 30 mln użytkowników. Wydał na to bagatela 1 000 000 000$. Patrząc na rosnące statystyki użytkowania w kolejnych latach można powiedzieć, że była to trafna decyzja biznesowa.

Zanim wejdziemy głębiej w przeogromny potencjał Instagram’a zobaczmy jakie są fakty:

Facebook kupił Instagram’a w 2012 roku, gdy ten liczył “raptem” 30 mln użytkowników. Wydał na to bagatela 1 000 000 000$. Patrząc na rosnące statystyki użytkowania w kolejnych latach można powiedzieć, że była to trafna decyzja biznesowa.

Co w aplikacji widział Mark Zuckerberg, że zdecydował się na zakup już 5 lat temu? Rosnącą liczbę użytkowników, to pewne. Natomiast jak każdy biznesman i wizjoner widział coś jeszcze. Pieniądze.

Portal Wordstream szacuje, że Instagram przyniósł w 2016 ponad 1.53 miliarda dolarów z samych tylko reklam mobilnych.

Dlaczego przedsiębiorcy wydali takie gigantyczne pieniądze na reklamę w sieci Instagram?

Użytkownikami Instagrama są w przeważającej większości osoby w przedziale wiekowym 18-29 lat. Grupa ta zalicza się do grona tzw. millennials’ów i stanowi obecnie ogromną cześć zakupowej społeczności. To oni generują statystyki sprzedażowe. W perspektywie kilku lat zdominują całkowicie rynek zakupowy.

Według badań serwisu We Are Social liczba aktywnych mobilnych użytkowników sieci społecznościowych w Polsce wynosi 10 000 000. To ponad 25% wszystkich mieszkańców Polski. To oni korzystają z Instagram’a.

Dlaczego Instagram jest tak atrakcyjnym miejscem dla ponad 700 mln użytkowników na całym świecie?

Z punktu widzenia 3-letniego użytkowania aplikacji Instagram mogę powiedzieć 3 słowa.

Prostota. Czystość. Aktywność.

Tym co sprawiło, że zakochałem się w Instagram’ie od pierwszego wejrzenia była aktywność innych osób. Jeszcze zanim zaczęło mnie śledzić 10 000 osób ujęło mnie, że moje pierwsze zdjęcie polubiło 65 osób, a zobaczyło kilkaset.

Instagram jest bardzo prosty w użytkowaniu. Ta prostota użytkowania daje mi jako zabieganej osobie oszczędność czasu. Zdjęcie, tekst, hasztagi. Całość zajmuje 2-3min i materiał już znajduje się w sieci

W przeciwieństwie do Facebook’a Instagram nie przytłacza użytkownika wielością informacji i komunikatów. Jeśli jesteś użytkownikiem Facebook’a wiesz o czym mówię. Wchodzisz, aby sprawdzić link wysłany przez znajomego, a kończysz oglądając 2-minutowy poradnik lub czytając artykuł polityczny. Instagram tego – na szczęście – nie ma. Zasada jest prosta. Przewijasz. Oglądasz zdjęcia osób, które śledzisz. Co kilka/kilkanaście zdjęć pojawia się reklama produktu lub usługi, które Cię zainteresował lub może zechcesz zakupić.

Ukryty potencjał biznesowy Instagram’a.

Jeszcze 2 lata temu powiedziałbym, że inwestowanie w reklamę na Instagram’ie to strata czasu. Jak bardzo cieszy mnie to, że się myliłem.

Powierzchnia reklamowa Instagram’a jest cześcią rozległej sieci reklamowej Facebook’a. Umiejscowienie reklamy odbywa się poprzez Menedżera Reklam – tego samego co w przypadku Facebook’a.

Co wpłynęło na zmianę mojego stosunku do reklamy na Instagram’ie?

Po pierwsze reklama kierowana do osób, które zaangażowały się w materiały na Facebook’u/Instagram’ie.

Istnieje korelacja między aktywnością osób w mediach społecznościowych, a dokonywaniem zakupu produktu/usługi. Dzięki takiej opcji kierowania reklamy możemy ją pokazać tylko osobom, które kupią nasz produkt/usługę z większym prawdopodobieństwem.

Po drugie reklama kierowana do osób, które odwiedziły moją stronę internetową (tzw. remarketing)

O ile osoby lajkujące nasze posty i klikające nasze reklamy kupują zdecydowanie częściej, to nie zawsze robią to przy pierwszych odwiedzinach sklepu internetowego. W końcu są bombardowani ogromną ilością informacji z innych stron, są zaganiani, mogą nie mieć w danej chwili pieniędzy lub dopiero zaczęli szukać idealnego produktu/usługi dla siebie. Remarketing jest jak sms lub telefon z przypomnieniem “A pamiętasz, że chciałeś to, co mam? Ciągle możesz to ode mnie wziąść”. Statystycznie klient musi 8 razy zetknąć się z produktem/usługą w internecie zanim zdecyduje się na zakup. Remarketing zapewnia to, że osoby zainteresowane naszymi produktami/usługami zetkną się z nami te 8 razy.

Po trzecie reklama kierowana do osób przypominających moich klientów.

Kiedy klient już zakupi produkt przez internet zostawia po sobie ślad – imię, nazwisko, mail, płeć, wielkość zakupu. Te dane można wykorzystać, aby trafić w sieci Instagram do osób, które są podobne do naszego klienta i – co za tym idzie – chętniej będą kupowały nasze produkty/usługi. Takie działanie zwiększa zwrot z inwestycji. W wielu przypadkach może też decydować o być lub nie być sukcesu marketingowego przy określonym budżecie.

Możliwości jest o wiele więcej.

by Aleksander Dudek

Dla kogo jest Instagram?

Dla każdego. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności należy podjąć odpowiednie działania. Nie każda firma wygeneruje wielotysięczne zasięgi swoimi postami, ale każda firma skorzysta reklamując się do potencjalnych klientów, którzy odwiedzili jej stronę lub są podobni do osób, które zostawiły u niej pieniądze.

Jeśli artykuł dał Ci wartość podziel się nim ze znajomymi, skomentuj lub napisz do mnie na aleksander@wildmoose.pl lub pod nr tel. 727 926 470.

Artykuł powinien pokryć tematy:

Media społecznościowe, Instagram, marketing internetowy, reklama Instagram, reklama na Instagramie, Instagram reklama, reklama online.

Author: justyna